sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

Oheis- eli tukilajit

Uinti on yksi parhaista tukilajeista mm. judoharrastajalle.
Kuvassa judoharrastajia Kosenkodin altaassa.
Varsinkin junioreiden urheiluharrastuksen tulisi olla monipuolista. Pienessä seurassa tämä monipuolisuus toteutuu ennen kaikkea muiden lajien avulla. Ylämaalla on mahdollista harrastaa esimerkiksi suunnistusta, sählyä, yleisurheilua, hiihtoa, uintia ja vapaapalokuntaa.

Nämä kaikki ovat hyviä oheis- eli tukilajeja nuorelle judokalle. Hieman vanhemmille (vähintään 12-vuotiaille) oheislajiksi käy myös karate, joka tukee judoharrastusta todella hyvin. Vaikka nämä kamppailulajit ovatkin lähisukulaisia, ne kuitenkin ovat riittävän erilaisia. Ja karateakin voi harrastaa Ylämaalla.

Monipuolisuudella tarkoitetaan motoristen taitojen lisäksi eri elinjärjestelmoien monipuolista kehittämistä. Nämä voidaan jakaa karkeasti ottaen neljään pääjärjestelmään: 1) hermosto, 2) lihaksisto, 3) tukielimet ja 4) hengitys- ja verenkierto sekä aineenvaihdunta. Kun monipuolisuutta lähestytään elinjärjestelmien kautta on mahdollista tehdä monipuolinen ja pitkäjänteinen harjoitussuunnitelma.



Liitteenä Suomen Judoliitto ry:n "Huipulle tähtäävän nuoren judokan urapolku" JPG-muodossa (928 kt).

Siinä merkillepantavaa on mm. se, että alakouluikäiselle suositellaan kaksi ohjattua judoharjoitusta per viikko ja harjoitusten kestoksi yhteensä pari-kolme tuntia.

Muuta liikuntaa suositellaan olevan 10 tuntia per viikko, mukaanlukien esim. koulumatkat.